quinta-feira, 4 de dezembro de 2014

PATERSON, William Carlos Williams (1883-1963) - TPC


Sobre Paterson, William Carlos Williams afirmou: "Paterson is a man (since I am a man) who dives from cliffs and the edges of waterfalls to his death - finally. But for all that he is a woman (since I am not a woman) who is the cliff and the waterfall" (cit. in Spears, Monroe K., "Poetry" in William Carlos Williams: The Critical Heritage, ed. Charles Doyle, Routledge: NY, 1997,  p. 213)

Desta tentativa de achar uma épica feita de linguagens comuns (ou nem tanto), contemporâneas (ou nem tanto), em que a cidade é o homem (ou nem tanto), vamos analisar especialmente em aula os livros I, II e IV (disponíveis, com as suas notas, na reprografia). Sem detrimento de incluir o resto da obra na discussão, podem concentrar-se nestes livros para refletir sobre dois dos seguintes pontos:

1. Voz, sujeito e "personagem" em Paterson: como se relacionam os deíticos I, You e He?

2. Que sentidos de leitura encontramos quando pensamos neste texto como uma possível tentativa de autor/poeta achar uma conciliação com o seu "feminino suplementar" (supplying female é também uma expressão de William Carlos Williams)

3. Inicialmente Paterson foi pensado como um conjunto de 4 livros, acompanhando o curso do rio, sendo que o primeiro corresponderia ao sentido de lugar "above the Falls", o segundo às próprias "Falls", o terceiro a uma reflexão mais propriamente metalinguística (rio/corrente de linguagem e pré-linguagem) e o quarto a uma reminiscência de episódios "below the Falls". Como se reflete este acompanhamento do curso do rio como artifício estruturante da sequência poética?

4. Cada livro de Paterson divide-se em três partes. Que entendimento faz desta divisão? Há correspondência entre as três partes de cada livro?

5. Que poética/poesia encontramos nesta colagem entre poético e apontamentos/recortes do quotidiano?


4 comentários:

  1. 1- Com base nos Books I, II e IV de Paterson penso que explicar de forma simples os deíticos I, You e He não é fácil porque parecem estar constantemente a mudar os seus significados. Na maioria das vezes He, surge quando o sujeito poético está ausente e normalmente refere-se a Paterson enquanto "o homem cidade" e as descrições que isso implica relativamente ao rio. O I, apesar de poder sugerir a posição do próprio W.C.W, parece-me que também é usado quando o sujeito poético pretende contar uma história pessoal que normalmente aparece nas secções de texto que parecem cartas (são assinadas no final). Como exemplos podemos referir as cartas de Phillys ao pai (Book IV) ou as cartas de C (Book II) em que o I se insere explicitamente no género feminino. Por último, o You surge mais em partes que sugerem diálogo entre personagens, com pouca ou nenhuma intervenção de uma terceira voz, como com Corydon e Phillys ou em geral no Book IV uma vez que o sujeito poético também se dirige a um You (possivelmente o leitor) de uma forma directa.

    2- Relativamente ao feminino suplementar, em Paterson, fiquei com a sensação de que o sujeito poético pretende, especialmente no Book I, estabelecer sempre uma relação entre o feminino e o masculino de forma a complementar ou fazer paralelismo. Por exemplo, se Paterson corresponde à cidade e ao homem, a Montanha corresponde à mulher. sendo que ambos os espaços existem em conjunto e ao mesmo tempo, no mesmo sítio. Outro exemplo, de forma um pouco diferente, acontece quando o sujeito poético conta as histórias de Mrs. Cumming e Sam Patch. Ambos são 'divers' num sentido mas um acaba por ter um destino trágico imediato (as Falls como local de morte), enquanto o outro se torna famoso durante algum tempo antes de esse destino o alcançar.

    ResponderEliminar
  2. PART I

    2)

    "Paterson is a man (since I am a man) who dives from cliffs and the edges of waterfalls to his death - finally. But for all that he is a woman (since I am not a woman) who is the cliff and the waterfall"

    As in the above quote the city of Paterson is described as “a man” and the “cliff and waterfall” as a woman, I thought of the division between the artificial, the “man-“made, the cultural as the masculine forces, while (Mother) nature represents the female. Both sides reside in each person (“is a man (….) but for all that he is a woman”).
    And it is these forces that are trying to be reconciled in Paterson, i.e. the male with the supplying female residing inside of him. Hence, on page 7, we find the statement “A man like a city a woman like a flower/ -who are in love.”

    One of the first female characters introduced is Mrs. Cummings, a woman that (just as the waterfall) falls down a cliff and dies. Her body is only found the following morning. A similar incident is described, namely the tragedy of “Sam Patch,” who jumped down the waterfalls, as a form of entertaining the crowds, but unfortunately “struck the water on his side and disappeared.” (16) Both incidents are then later compared: “Patch leaped but Mrs. Cummings shrieked/ and fell-unseen.” This already points towards the gender gap and disparity the book will then further analyze. While Patch willingly jumped, Mrs. Cummings would have never had the possibility to do so.
    The male and the female in the end are divided; there is a “Divorce!” (21) that needs to be fixed.

    It is also quite striking that the female characters in Book I are mostly described negatively or as being mistreated. There is the letter about the mean sister “Billy,” (26) or the saddening story of the “young colored girl” wanting a baby and being rejected on page 32. On the other hand, we also find incidents of men exploiting nature to its fullest (the civilized taking over the natural), such as the “men and boys” on page 34 fishing eels out of the dried lake without consideration.

    Book I ends with an earthquake, that could suggest the shaking up of old habits; the female striking back.

    Book II begins with another female space, namely a park (“The scene’s the Park/ upon the rock/ female to the city”). Although it is a natural space, it is a man-made, artificial natural space: a female space tamed by men.
    We see the same suppression of femininity when taking a closer look at the letter on page 53. Here, the letter writer apologizes for not having been able to prevent a female dog from getting pregnant. To me, this again seemed like a way to stop Mother Nature to unfold herself, as her fate is laid in the hands of male forces.

    The most prominent female figure of Book II, however, is the poet that desperately keeps writing letters to a male friend (her only friend) who in turn is trying to break the contact by rejecting her correspondences. This woman feels used by her penfriend, as he used her feminist thoughts for his poetry, but was never there to help her as a human being. As soon as she adapted her progressive ideas as a way of living, her friend lost interest in her. For this woman art (the artificial, the male) and live (the natural, the female) should be united.

    Then there is another interesting storyline in Book II that should as well be considered. On page 51 we encounter a girl and a “semi-naked” boy, “Semi-roused/ they lie upon their blanket/ face to face.” The couple appears again on page 58; the day has turned into night by now. As far as I understood, it is in this scene that the male and female are finally able to unite, the male character thus being reborn when placed in nature:
    “his sleep (to be fulfilled)/ reborn/ in his sleep-scattered over the mountain/ severally/ - by which he woos her, severally./ (….)hears,/ Pleasure! Pleasure!/ -feels,/ (…) and is relieved/ (relived)” (60.)

    ResponderEliminar
  3. PART II

    Eventually, on page 83, the ultimate fusion of the male and female appears in a form of a male dwarf made out of “nature” (“From his eyes sparrows start and sing. His ears are toadstools, his fingers have begun to sprout leaves (his voice in drowned under the falls).”)
    The male world is then warned to “Marry us! Marry us!/ Or! Be dragged down, dragged/ under and lost,” (83) again hinting towards the fact that a reconciliation between nature and civilization or the male and the female has to happen.

    In Book IV we finally get to know two women that have achieved independent lives. For once, there is Corydon, an elderly woman (who I suspect could be the woman writing the letters to “Dr. P.,” as she signs the letters with “C.”) who is leading a very lonely life, but has achieved financial independence (owning a yacht and having a personal maid/ servant). Then there is Phyllis, Corydon’s servant/ masseuse/ maid, who was able to run away from her violent and alcoholic father to find a new way of living.

    A. G. returns as well (that is the other woman that used to write letters to a doctor). We get to know that she as well has been successful in life and that she is now returning to Paterson (the city, not the man) with new confidence. In a way, she has come to terms with the past and starts writing letters again.

    It seems, as if women do finally get a chance in life. Book IV also presents the importance of women to mankind.
    So, next there is the mention of Marie Curie on page 184: “Curie : woman (of no importance) genius : radium.” Although it was her who discovered radium, it seems that she was never really received “credit” (184) for it. In the end, it was a woman who laid the foundation for future science but was just dismissed as “of no importance.”

    5)
    In regards to the use of poetry next to daily happenings:
    The function of prose in “Paterson” is quite interesting. At first little stories taken out of newspapers, letters or other types of texts are introduced for the reader to get to know the city of Paterson better. Instead of only seeing it through the eyes of the poet/ the poetic subject, we get to listen to other voices, their lives and issues. However, when taking a closer look at the prose text describing daily life, we see that it is in a way connected to the overall topics of each book. Hence characters out of excerpts of prose excerpts might appear in poetry passages.

    David Klein Martins

    ResponderEliminar
  4. No prefácio de Paterson, o sujeito poético começa por dizer "the city/ the man, an identity (...) - an interpenetration, both ways". No início do Livro I, é personificado o espaço que circunscreve Paterson, iniciando-se a fusão entre homem e o espaço que ele habita, homem que será, em vários pontos do poema, o poeta, errante pela cidade e em busca de uma linguagem que traduza a sua complexidade e relação com o homem que a habita. Paterson começa por ser o homem mítico, o gigante, cujo "Passaic River" e as cascatas do local funcionarão no poema como o fluxo do pensamento ou linguagem primordial, e a linguagem ou discurso. Esta relação simbólica torna-se mais explicita nos versos - "the river comes pouring in above the city/ and crashes from the edge of the gorge/ in a recoil of spray and rainbow mists - / (What common language to unravel?/ . . combed into straight lines/ from that rafter of a rock's/ lip.)".
    Nesta personificação do espaço físico no inicio do Livro I, o deítico "he" referente ao espaço personificado transfere-se para um "Mr. Paterson" [9], figura do poeta que habita Paterson. O deítico "he" pode estender-se então ao poeta, como ao espaço personificado, configurando-se a união já mencionada entre poeta e local, ou cidade. No poema surge também por vezes um "I", que tanto pode ser a dramatização da voz do poeta mencionado pelo sujeito poético na terceira pessoa, como pode ser o próprio sujeito poético . A confusão pode ser significativa, na medida em que o sujeito poético poderá estar a observar-se de fora, a incluir-se na própria poesia como personagem, neste caso, como o poeta que deambula pela cidade e se debate com a necessidade de uma linguagem tão complexa e múltipla quanto esta, e que, por vezes, se apresenta na primeira pessoa, unindo a identidade deste poeta à do próprio sujeito poético - "Why even speak of 'I', he dreams, which/ interests me almost not at all?" [18].
    Ao longo de Paterson, sente-se a tensão entre poeta e linguagem, notável pelo uso de termos como "incommonicado", unmentionable", "indeterminate", ou expressões como "beyond all talk", "the stream that has no language", "with the roar of the river/ (...) inducing sleep or silence". Essa propensão para a incomunicabilidade é tratada com relutância por parte do poeta/sujeito poético, que procura conciliar-se com o mundo, procurando sempre a linguagem que nele penetre com detalhe e profundidade. Em paralelo a essa linguagem, corre o fluxo da linguagem primordial, associada ao rio, do qual tudo nasce, mas que, ao mesmo tempo, pode induzir o silenciamento quando comparado com os limites da palavra materializada. Mas o impulso para a expressão é inevitável e é desse impulso que nasce o discurso. No final do primeiro livro, anuncia-se o que será o exemplo do criador do discurso, que surgirá na secção II do segundo livro, e que é o "the chatterer, father of all/ speech". A metaforização do discurso pelas "falls" articula-se no episódio de Sam Patch: "He appeared and made a short speech (...) What could he say that he must leap so desperately to complete it?". Patch, como Mrs Cumming, terminam mortos, irreconciliados com a sua voz, mas é também o seu silencio que habita na "voz" do local e do poeta.

    ResponderEliminar